Kreta

maandag 16 mei 2011

Friesland weekend 13/15 mei.

Leonie zit met Afra op Kreta. 






Voor mij een reden om naar het noorden te trekken. Ik zet de camper op megacamping `t Wild in Eernewoude. 


De camping ligt als een enclave in het natuurgebied het Princenhof. 
De camper staat direct aan het water zodat ik vanuit de voordeur voor een tochtje kan vetrekken. Wat wil je nog meer? Zwemmen! Na een eerste verkenningstochtje op de fiets spring ik de vaart in, wat me de verbaasde blikken oplevert van de overige campinggasten. Het is niet echt warm weer en het waait. Het verwarmde zwembad is zelfs leeg dus de buren verklaren me voor gek.
Eernewoude telt waarschijnlijk nog geen 1000 inwoners. De toeristische infrastructuur is er gigantisch. Zomerhuisjes, restaurants, haventjes, verhuurbedrijven van kleine bootjes tot zeer grote jachten en zeilboten. 
De pontbaas die ik ontmoet vertelt, dat er in het hoogseizoen minstens 20,000 mensen vertier zoeken. Ik moet er niet aan denken hier dan te zijn. Wat dat betreft lijkt het me een natuurgebied, dat toch wel flink wordt bedreigd. 

De acht van Grouw
Op zaterdag maak ik een mooie Fietstocht "De acht van Grouw". Het is fris en helder weer. De wolkenluchten boven het wijde landschap zijn prachtig. 
Onderweg wordt ik op fietspontjes door vrijwilligers overgezet. Stuk voor stuk mensen, die het heerlijk vinden om heen en weer te varen en op de pont mensen te ontmoeten. Friesland heeft leuke fietspaden aangelegd over dijkjes. Veel wind, maar dat hoort in Friesland en is een goede voorbereiding voor Ierland deze zomer.

Ik laat verder de foto's voor zich zelf spreken.

Langs Hooidamsloot


Bij De Veenhoop



Toen ik aankwam bij dit pontje zat de pontbaas lekker te lezen in zijn boek. Hij had niks te doen want buiten mij was er niemand. Hij nam me daarom mee op de pont om een rondje op het meer de "Wijde Ee" te maken. Hij was helemaal euforisch over z'n vrijwilligersbaan. Ik kan me er alles bij voorstellen. "Werken"in deze prachtige omgeving is geen werk, maar pure vrijheid en de hele dag genieten.  

Wat een luchten!


Sloepenroeiwedstrijd in Grouw.




Kerkje en straatje in Friens



`t Waait flink




Leeuwarden



Wyns


Inmiddels zeldzaam in Friesland: Koeien in de wei


Op zondag maak ik een leuke kanotocht door de Princenhof.ook hier toch weer heel veel prachtig gelegen zomerhuisjes. Stom, maar ik heb m'n fototoestel vergeten.

Lekker uitgewaaid. Zondagavond hoor ik van Leonie dat Kreta héél anders is, maar dat wisten we eigenlijk al.
Maar toch,............Als ik een huisje zou hebben, dan maar liever aan een brede sloot in Friesland.

( Foto's met m'n telefoon Nokia N8)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten